Slut med oprydningen

Når eleverne for første gang møder skolen er det med start i børnehaveklassen. Her skal vi som børnehaveklasseledere være med til at guide og hjælpe børnene godt på plads i deres nye rammer og være med til at grundlægge børnenes motivation for læring.

Et af de fornemmeste værktøjet vi kan bruge i den process er børnenes fantasi. Den legende tilgang til deres kognitive verden som fantasien repræsenterer, arbejder med et uvurderligt spektrum af muligheder for læring, hvor børnene er mest motiveret. Det ses ofte når eleverne tegner. Frem på det hvide papir trylles en verden af drager, enhjørninger og laserrobotter der er klistret sammen med deres bedste ven, nærmeste familiemedlemmer og til tider deres lærer 🙂

Disse fantastiske tegninger er en god blanding af den verden børnene i 0.klasse lever og tænker i og skal efter min mening respekteres og inddrages i den daglige undervisning, så ofte som overhovedet muligt.

Hvordan man helt konkret kan integrerer fantasien i dagligdagen er en balancekunst de færreste voksne mester, men som næsten alle børn forstår. Fantasien hjælpen verden til at udvikle sig og gør det umulige muligt.

Det kendte bilfirma Toyota er meget tæt på at have opfyldt mange af mine elevernes fantasi fra tegningernes univers. De har nemlig arbejdet på at udvikle en robot der kan rydde op på børneværelset. Hvis jeg ser alle tegningerne igennem fra de sidste 12 år vil jeg nok kunne finde en 2-300 eksempler på netop denne maskine.

Børnenes fantasi er og bliver et vidunderligt værktøj i undervisningen.

Scroll to Top