Selv de mindste børn er hoppet på den digitale bølge

På Skansevejens Skole i Fredericia kan 0. klasseleder Martin Lindved godt mærke udviklingen. Han har i flere år eksperimenteret med digitale medier i klasselokalet, og i de seneste år har børnene helt klart været mere fortrolige med medierne, allerede når de starter i skolen.

Også den udbredte brug af læringsspil er noget, som Martin Lindved kan mærke.

»Læringsspillene handler først og fremmest om at visualisere bogstaver og tal, og det giver en fordel, hvis børnene allerede er langt med det, når de starter i skolen. Og jeg mærker måske, at læringsspil kan være med til at gøre springet mellem eleverne større. Der skal gøres et større arbejde for at få alle med end tidligere,« fortæller Martin Lindved.

Hans personlige erfaring fortæller ham dog, at de børn, som har det dårligste kendskab til tablets, godt kan indhente det, hvis skolen giver muligheden for at bruge tablets.

Læs hele artiklen fra Momentum på linket her: Inden for hjemmets fire vægge bruger 9 ud af 10 børn under syv år digitale medier som tablets eller smartphones, viser ny Momentum-undersøgelse. Selv 78 procent af børnene under tre år er digitale. Det er en eksplosiv udvikling, og de digitale medier er blevet en uomgængelig del af børns leg, mener forsker.

Scroll to Top