Hvornår skal jeg i seng?

I skolen og specielt i børnehaveklassen råder vi hvert år forældrene til at gøre deres børn skoleparate inden de kommer i skole.

Med det mener vi:

  • God nats søvn
  • Morgenmad
  • En pakket taske med drikkedunk og sund madpakke

Men med skiftende og ofte lange arbejdstider for mange forældre oplever jeg, at alt for mange af mine elever ikke får sovet nok.

Når mor og far kommer sent hjem oplever de alt for tit at det hele går op i oprydning og aftensmad. Der er alt for lidt tid til deres børn og den dårlige samvittighed får dem til at holde børnene oppe til både kl. 21.00 og 21.30

Som børnehaveklasseleder ved vi alt for godt hvilke konsekvenser det har for barnet og hele fællesskabet i klassen.

Med dette søvnskema kan I sætte fokus på vigtigheden af børns søvn og vise forældrene helt konkret, hvornår de skal putte deres barn i seng så de er skoleparate til næste dag.

Søvn forebygger alt! Punktum

Download søvnskemaet her!

The National Sleep Foundation har sammen med et tværfagligt ekspertpanel, udsendt sine nye anbefalinger til hensigtsmæssige søvnbehov.

NSF indkaldte eksperter fra søvn, anatomi og fysiologi, samt pædiatri, neurologi, gerontologi og gynækologi for på den måde at kunne nå til enighed, fra den bredeste vifte af videnskabelige discipliner om den korrekte mængde søvn i forhold til børns alder. Rapporten anbefaler bredere passende søvn intervaller for de fleste aldersgrupper.

Scroll to Top