Hr. Skæg online

Kilde: Dr Ramasjang

I 2013 blev jeg interviewet omkring hr. skægs online spil. læs Artiklen her

– Hej, min ven! Det er lige her, jeg bor. Og nu skal vi lave skæg med ord!
Ordene lyder fra Hr. Skægs mund, når de små børn åbner spillet ‘Skæg med ord’ på Ramasjangs webside. Spillet er udviklet i 2012 og tager udgangspunkt i tv-programmet med samme navn.

Spillet er i snit blevet besøgt 64.000 gange om måneden siden september, og det er nu nomineret til en pris i kategorien ‘bedste web’ til dette års Nordisk Barne Medie Festival.
Nomineringen overrasker ikke læsekonsulent Kirsten Kamstrup, for ifølge hende nytænker spillet børns forhold til sproget.
– ‘Skæg med ord’ er jo en opfølgning på den leg, børnene har med ord på tv. Børnene lærer ikke bare bogstaverne – de lærer også, hvad de skal bruge dem til, siger hun.
Skæg i klasseværelset En anden årsag til nomineringen er, at Hr. Skægs spil er ikke kun er sjov og ballade. Det mener børnehaveklasseleder Martin Lindved, der bruger spillet i klasseværelset.
Han har selv brugt ‘Skæg med ord’ i sin undervisning, fordi Hr. Skæg giver en god vinkel på undervisningen i dansk.
– Det er let at finde plads til både videoerne og de gratis onlinespil i undervisningen med Hr. skæg som frontfigur. Hr. Skæg kunne lige så godt være en kollega, mener Martin Lindved.
Årh, alle de bøger En dreng i førskolealderen står ved hovedindgangen til Vejle Bibliotek. Da han træder ind i biblioteket, udbryder han: Årh, er alle de her bøger skrevet med de bogstaver, jeg kender?
Eksemplet kommer fra Kirsten Kamstrup, der mener, at børn er naturligt nysgerrige i at dykke ned i skriftsproget. En nysgerrighed, som ‘Skæg med ord’ tilfredsstiller.

Alfabetsangen Live fra Odense

– Spillene bliver en platform for, at børn kan få stillet deres nysgerrighed. I ‘Skæg med ord’ får de lov til at bruge bogstaver i en tidlig alder. På den måde er spillene med til at grundlægge, at man kan arbejde med skriftsproget, inden børn begynder i skole, siger Kirsten Kamstrup.

En fe i alfabotten I spillet kan børnene trække forskellige ting – fx en fe – ned i en alfabot. Alfabotten spytter så bogstaverne F-E ud. På den måde lærer børnene, hvordan symbolet fe kan brydes ned i enkelte bogstaver.
– Spillets styrke er, at det får børnene til at arbejde med symbolsproget. Børnene lærer, hvilke bogstaver et ord er opbygget af. Samtidig lærer de bogstavernes lyde, og de lærer at koble ordet med et symbol, siger Kirsten Kamstrup.

Hun oplever, at mange børn kan sige bogstaverne på en remse – men de ved ikke, hvad de skal bruge bogstaverne til.
– Børn kan tit genkende enkelte bogstaver, hvis bogstavet indgår i barnets eget navn. Spillene åbner op for, at børnene – inden skolealderen – får mulighed for at sætte bogstaverne sammen til ord. Skæg i klasseværelset Hr. Skæg bruger de samme virkemidler som de lærere, der underviser i børnehaveklasserne landet rundt. Det mener børnehaveklasseleder Martin Linved.
Han peger på, at der er tænkt over virkemidlerne og spillets grundform. Spillet er nemt at navigere i, og det passer ifølge ham fint til langt de fleste børn i førskolealderen og starten af børnehaveklassen.

Om ‘Skæg med ord’ løber med prisen, bliver afgjort i slutningen af maj. Udover ‘Skæg med’ ord er også spillet ‘Rend og hop‘ og tv-programmet ‘Mit kæledyr‘ nomineret til Nordisk Barne Medie Festival 2013.

Du kan selv spille spillet lige her

Læs artiklen på DR her

Alfabetsangen

Scroll to Top