Bestemmelse af læringsstil – Format




Se materialet her



  • Vejledning




    Bestemmelse af læringsstile
    Formålet med at inddrage dele af Dunn & Dunns teori om læringsstile i Format er at
    sikre en variation i undervisningsaktiviteterne, så elevernes forskellige måder at lære
    på tilgodeses.
    Arbejdet med de forskellige læringsstile i Format kan styrkes yderligere, hvis der samtidigt
    arbejdes med at gøre læringsstilene genkendelige for eleverne. Når eleverne reflekterer
    over deres egen læring, synliggøres deres egne styrker og svagheder i forhold til at
    lære og arbejde med nyt stof.
    Til Formats værkstedsdel er der udviklet to ark med i alt otte læringsstilsbrikker,
    der kan bruges til dialog og diskussion med eleverne om deres personlige læringspræferencer.
    Arkene repræsenterer udelukkende de læringsstile, som Format primært
    fokuserer på, dvs. de perceptuelle forcer og de sociale forcer. Arkene med læringsstilsbrikkerne
    er derfor ikke en fyldestgørende læringsstilstest, men fungerer som et redskab
    udviklet specifikt til arbejdet med Formats værkstedsdel.
    Det ene ark består af fire brikker, der repræsenterer de perceptuelle forcer - visuel/se,
    auditiv/høre, taktil/røre og kinæstetisk/gøre. Det andet ark består af fire brikker med de
    sociale styrker, som i Format kaldes ”alene”, ”par”, ”små grupper” og ”store grupper”.
    Med udgangspunkt i illustrationerne på læringsstilsbrikkerne kan læreren tale med
    eleverne om, hvad det vil sige at lære på en visuel, auditiv, taktil eller kinæstetisk måde
    og hvorvidt eleverne foretrækker at arbejde alene, i par, i små grupper og i store grupper.

  • 340 Antal bruger downloads

  • Download

  • Scroll to Top