9 bevægelses aktiviteter

Aktiviteter til 45 minutters bevægelse i løbet af den længere og varierede skoledag
Her er eksempler på små lege og boldspil.

Det er aktiviteter, der alle har det til fælles, at de giver bonus på trivselskontoen og styrker elevernes sociale kompetencer, mens alle får sved på panden!

De 45 minutters motion og bevægelse kan både indgå som en integreret del af elevernes læringsproces, men de kan også indgå som en løsrevet del fra den fagfaglige undervisning. Når sidstnævnte er tilfældet, sigter aktiviteterne på at styrke elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.

Belgisk bankebøf:
Alle elever er aktiveret i forhold til den almindelige bankebøf. Der skal bruges et nøglebundt, en trøje eller lignende. Alle står i en rundkreds. Den der går rundt og siger ”banke”, stiller jeg pludselig mellem to elever med spredte ben, mens han/hun siger ”bøf”. De to elever skal nu løbe i hver sin retning rundt om cirklen og hurtigst kravle gennem benene på eleven, der står med spredte ben. Vinderen er den, der først får fat i trøjen/nøglebundtet, som ligger inde i midten af cirklen. Taberen går rundt om cirklen og legen fortsætter.

Stikbold 1:
Der skal bruges 2 små bolde og 2 store bolde og 4 hulahopringe. De 4 hulahopringe ligger på gulvet på en lang stribe. De små bolde er pigebolde. Dem må kun pigerne kaste med. De kan dræbe alle piger og drenge. Det samme med drengeboldene. Når man dør, stiller man sig i hulahopringene. Man bliver levende, når hulahopringene bliver fyldt op.

Stikbold 2:
Der skal bruges 2 bolde med samme farve/størrelse og 1 bold med anden farve/størrelse. Hvis man bliver ramt af de 2 bolde, dør man. Hvis man bliver ramt af den ene bold, koster det en løbetur rundt om banen og så op i hulahopringene.

Zombiebold:
Der bruges 3 bolde som i stikbold. Når man bliver ramt, skal man bevæge sig rundt som en krabbe. Fanger man en af de levende (ved at røre dem med ben eller arme), dør de, og man lever selv op igen. Man må godt skyde andre med boldene, men man lever ikke op, hvis de dør.

Sydamerikansk stikbold:
2 bolde. 4 hulahopringe. Spil almindeligt stikbold. Der må dog kun kastes med benene. Man ryger op i hulahopringene, hvis man dør.
Død eller levende bold:
2 bolde. Den ene bold dræber, og den anden bold gør en levende igen. Man sætter sig på gulvet, hvor man blev skudt.

Høvdingebold:
1 stor bold og 1 lille bold. Den store bold er en drengebold, og må kun kastes af drengene. Den lille bold må ligeledes kun kastes af pigerne.
Streg ta’ fat:
2 bolde som er bomber. Når musikken starter, er der 2 elever, som starter med hver deres bold. Hvis de rører en anden elev, får vedkommende bolden/bomben. Når musikken stopper springer bomberne, og man dør.

Sol og måne:
God løbeaktivitet, hvor eleverne ikke tænker på, hvor meget de bevæger sig men mere på, at de ikke må dø.
Når man råber sol, løber alle eleverne ned i den ene ende af salen. Når man råber måne, løber de ned i den anden ende af salen. Hvis man råber oversvømmelse, kravler de op i ribberne, og hvis man råber jordskælv, ligger man sig på gulvet. Hvis man råber zombie går alle rundt som zombier. Hvis man råber stjerne ligger, står eller hænger alle sig som en stjerne, og hvis man råber tsunami hænger alle i den øverste ribbe i sine arme.
For at få fart på tæller læreren ned fra 10 til 0. Hvis man ikke når det inden 0, er man død.

Kilde: http://www.emu.dk/modul/aktiviteter-til-45-minutters-bevægelse-i-løbet-af-den-længere-og-varierede-skoledag#cookieaccepted

Scroll to Top