Storm på ordet fra Fouresses

Sprogstimulering i børnehaveklassen

Storm på ordret er et spil der er bygget op af 4 små individuelle spil

1 – Pustestorm
2 – Mundgymnastik
3 – Sammensatte ord
4 – Mim & Lyd

Vi har i klassen brugt spillet
med enkelte elever og nogle
gange mange elever.
Begge dele fungerer godt.
Vi delte grupper med fire på
hvert hold og når de havde
gennemgået et af spillene
rokerede vi, så alle kom igennem
de forskellige spil.

Jeg valgte at lade en fra hvert bord blive, kaldet specialisten. Han eller hun skulle så forklare de nye spillere reglerne og tage ansvar for, at spillet fungerede. På den måde skulle jeg kun forklare det enkelte spils regler en enkelt gang og ellers holde øje med, fra spil til spil, hvem der skulle være den næste specialist. Min rolle blev iagttagende hvilket giver en masse information om elevernes sproglige egenskaber.

Storm på ordret indeholder både en spillevejledning som man kender fra andre spil og et lille forældre/ pædagoghæfte udarbejdet af tale og hørekonsulent Lars Gabriel Jensen.

Ved hjælp af pædagoghæftet kan man hurtigt danne sig et overblik over hvad de enkelte spil stimulere sprogligt. En rigtig god ide der ligger et godt grundlag i arbejdet med sprogstimulering i børnehaveklassen. Fordelen er at der her kan hentes inspiration til årsplanerne og elevplanerne.

Pustestorm

Pustestorm er det eneste spil med spilleplade og her gælder det i alt sin enkelhed om at puste en speciel træklods over på det rigtige billede ved at sige det enkelte billedets lyd. F.eks. Post – her skal eleven sige post og samtidig få klodsen til at bevæge sig. Et læringsspil fyldt med humor – Et af kortene viser en pige der slår en prut. Det er lige sjovt hver gang der er en elev der trækker dette kort.

Mundgymnastik

Mundgymnastik er en videreudvikling af spillet MimIQ som du kan se en anmeldelse af her.
Spillet mundgymnastik giver nu eleverne mulighed for at begynde den første læsning da kortene foruden ansigtsudtryk også viser en sætning der beskriver billedet – En rigtig god ide der hjælper eleverne med at samle de rigtige kort.

Sammensatteord

Spillet er en blanding mellem vendespil og banko og selvom der kun er 6 forskellige sammensatte ord får eleverne overraskende meget ud af spillet og en god grundlæggende forståelse for sammensatte ord. Stort klap på skulderen til dette enkelte spil der rummer så meget læring – imponerende!

Mim og lyd

Dette spil er uden sammenligning det mest populære spil af de fire, når eleverne kunne se at de skulle hen og prøve mim og lyd næste gang kunne de knap nok koncentrere sig om det spil de havde gang i.
Det er også et sjovt spil. Spillet består af 32 kort. Hvert kort viser en tegning af noget børnene skal gøre og en tekst under billedet der fortæller hvad den enkelte elev skal forsøge at få de andre til at gætte uden selv at sige noget.
Ideen er at børnene kun må bruge fagter og lyde.

Spillet her har været under udvikling i to år og der er ingen tvivl om at dets enkelthed er spillets styrke. På 5 min. har du som lærer sat dig ind i 4 forskellige spil og kan gå i gang med sprogøvelser der rummer utrolig meget læring. Storm på ordet skal ses som en værkstedskasse man har stor gavn af på helt op til 16 elever ad gangen.

Som børnehaveklasseleder gør spillet det tydeligt for mig, hvilke problemstillinger der skal arbejdes med ved det enkelte barn og hvor en elevs styrke sider ligger.

“Storm på ordet har fortjent at være i en hver børnehaveklasse”

Find storm spillene her

Scroll to Top